для учнів



































День вишиванки 2017 в Україні: традиції та особливості свята

Вишиванка в культурі України займає особливе місце. Здавна вважалося, що сорочка, вишита кольоровими нитками та прикрашена візерунками, приносила успіх та служила оберегом для господині чи господаря. Цей національний одяг носять чоловіки, жінки та діти. В наш час вишиванка вийшла з повсякденної форми одягу, проте її надягають на свята або визначні дати. Коли у 2017 році «День вишиванки» в Україні? Які традиції святкування «Дня вишиванки»? Про це – у нашому матеріалі.

Традиція вишивати сорочки різнокольоровими нитками та візерунками має багатовікову історію. В основному вишивали дівчата, готуючи собі придане до весілля. Кількість зібраних вишиванок говорила про матеріальний добробут нареченої. Якщо у дівчини було від 30 до 40 сорочок, то вона вважалася з бідної сім’ї, а у якої було від 100 й більше – вважалася завидною нареченою.
Візерунки на вишиванках були прикрасою одягу й несли в собі магічний сенс. Не секрет, що магія завжди була, є і буде частиною культури українського народу. Це видно з пісень, у яких є слова «кого любила – причарувала».
«Вишиванка була для наших предків не просто одягом, а свого роду сакральним оберегом, який захищав від бід, хвороб, заздрості та всякого роду негативної енергетики», – розповіла карпатська мольфарка Магдалена Мачіовськи.
Ідея відзначати «День вишиванки» виникла у 2006 році. Тоді кілька студентів й викладачів Чернівецького національного університету одягнули вишиванки й влаштували флешмоб. А вже через декілька років «День вишиванки» набув міжнародних масштабів.
«День вишиванки» прийнято відзначати третього четверга травня. У 2017 році цей день припадає на 18 травня.




 Надзвичайні ситуації природного і техногенного характеру, причини їх виникнення. Правила поведінки під час надзвичайних ситуацій.


Тема: Надзвичайні ситуації природного і техногенного характеру, причини їх      виникнення. Правила поведінки під час надзвичайних ситуацій.

Мета:
 Сформувати поняття «надзвичайна ситуація», «аварія», «катастрофа», уявлення про причини виникнення та наслідки надзвичайних ситуацій, про правила поведінки під час надзвичайних ситуацій.
Розвивати вміння поводити себе в надзвичайних ситуаціях; виробляти вольові якості, розвивати здоров`язберігаючу компетентність; запобігати проявам паніки; розвивати логічне мислення.
Виховувати пильність, уважність, дисциплінованість.
Форма проведення: урок-презентація
Обладнання: мультимедійне обладнання, предмети для проведення ігор, мультимедійна презентація учнівських проектів, малюнки, буклети з правилами поведінки під час надзвичайних ситуацій, бюлетень «Надзвичайні ситуації. Правила поведінки в надзвичайних ситуаціях»
Хід уроку:І.       Організаційний моментЛюбі діти, у наш класЗавітали люди щирі.Привітайте в добрий часГостей посмішкою й миром- А тепер поверніться один до одного, посміхніться і побажайте успіхів у навчанні.      Увага! Увага!Всім! Всім! Всім!Завітав день незвичайнийУ наш шкільний веселий дім!Бо цивільна оборона –Це не жарти, діти!Треба вам багато знати,А ще більше вміти.Тож без зайвої морокиЗапам’ятаємо девіз уроку:«Думати швидко – діяти чітко!»
II.    Оголошення теми і мети урокуСлово вчителя:Сьогодні на уроці ми будемо говорити про надзвичайні ситуації.  З'ясуємо, чому вони виникають і як треба себе поводити під час надзвичайних ситуацій.
III.    Актуалізація опорних знаньБесіда.- Що таке здоров'я?(Здоров`я - одне з основних джерел радості, щасливогоповноцінного життя. Це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб.)- А як ви гадаєте чи впливає екологія на здоров'я людини?( Ми - частина природи. Тому відчуваємо її вплив і щоразу пристосовуємося до змін у природному середовищі. Щоб легше і швидше переносити зміни погоди, слід загартовуватися. Для цього нам треба дихати свіжим і чистим повітрям, вживати чисту воду і корисні продукти.)- Скажіть будь ласка що таке екологічна небезпека?(Екологічна небезпека це - вірогідність руйнування середовища проживання людини, рослин і тварин у результаті неконтрольованого розвитку економіки, природних та антропогенних аварій і катастроф, у наслідок чого порушується пристосування живих систем до умов існування.)- Які можливі наслідки екологічної небезпеки?(Екологічна небезпека призводить до порушення нормальних умов життя і може перерости в надзвичайні ситуації.)-         Дякую вам за відповіді.IV.            Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя:- Отже, ми з'ясували, що багато факторів впливає на здоров'я людини, серед яких і надзвичайні ситуації, про які ми будемо говорити на уроці. Зверніть увагу на слайд.- Давайте з'ясуємо, що таке надзвичайна ситуація? 
Надзвичайна ситуація це - порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою,стихійним лихом абоіншою небезпечною ситуацією, щопризвела або може призвести до загибелі людей та матеріальних втрат.2. За походженням розрізняють 4 групи надзвичайних ситуацій:*      • природні*    • соціально-політичні
*    • воєнного характеру
*    • надзвичайні ситуації спричинені діяльністю людей
Слово вчителя:- Сьогодні ми поговоримо про два види надзвичайних ситуацій: природні і надзвичайні ситуації, спричинені діяльністю людей. На попередньому уроці я запропонувала вам дізнатися про землетруси,наводнення, снігові замети, які є надзвичайними ситуаціями природного характеру та надзвичайні ситуації, спричинені діяльністю людини. Ви за власним бажанням розділилися на групи і підготували презентації цих надзвичайних ситуацій.  Слово вчителя:- Спочатку ми з вами розглянемо надзвичайні ситуації природного характеру. Давайте попросимо наше довідкове бюро повідомити нам, що таке надзвичайні ситуації природного характеру.
3. Надзвичайні ситуації природного характеру - це наслідки небезпечних природних явищ, змін стану навколишнього середовища, інфекційних захворювань людей,сільськогосподарських тварин, масового ураження сільськогосподарських рослин хворобами чи шкідниками.Слово вчителя:- Надамо слово експертам, які вивчали - землетруси. Вони представлять свій проект, зверніть увагу на малюнки, які виконали експерти.Землетруси:1.Ми дізналися, що землетрус - це сильні коливання земної кори, які призводять до руйнування будівель, споруд, пожеж та людських жертв. Область землі, з якої виходять хвилі землетрусу, називають центром. Інтенсивність землетрусу вимірюється в балах за шкалою Ріхтера.
2.  Землетруси захоплюють великі території і характеризуються:    • руйнуванням будівель і споруд, 
   • затопленням населених пунктів;                   
    • отруєнням газами ;                          
    • ураженням людей;                                          
    • провалом населених пунктів;
    • розладом психіки;
    • руйнуванням і змиванням населених пунктів хвилями цунамі;
Слово вчителя:-   У 1988 році у Вірменії під час землетрусу загинуло 25 тисяч чоловік;  21 червня 1990 року від землетрусу інтенсивністю 8 балів за шкалою Ріхтера на півночі Ірану загинуло більше 50 тисяч чоловік і 1 мільйон чоловік отримали травми і залишилися без житла.*    У квітні 2009 року в Італії під час потужного землетрусу загинуло близько 40 тисяч чоловік.*   11 березня в Японії землетрус  9,0 балів викликав цунаміагинули близько 29 тисяч людей, були пошкоджені деякі ядерні реактори. Цей землетрус став найбільшим за всю історію Японії. Україна також вважається сейсмічною територією. Найбільш небезпечними областями є Закарпатська, Івано-Франківська, Чернівецька, Одеська та Автономна Республіка Крим. На території Кримського півострова зафіксовано понад 30 давніх землетрусів інтенсивністю до 9 балів, а за останні два століття майже 200 землетрусів від 4 до 7 балів.Слово вчителя:Діти ми вже знаємо що таке землетрус, а тепер ознайомтес з правилами поведінки під час землетрусів.3. Під час землетрусів треба:    Діяти спокійно, не панікувати.    Якщо про землетрус сповістили ЗМІ, виконуй їхні рекомендації. Якщо повідомлень не було і ти відчув поштовхи в одноповерховому будинку, негайно з усіма присутніми вийди з дому вимкнувши газ, світло й воду, взявши радіо, що працює на батарейках (може передаватися повідомлення про ситуацію) - можуть бути повторні поштовхи. Потурбуйся про тварин. Відчини хлів.* Якщо ти опинився на вулиці, відійди від будов і споруд на відстань не менше 1/3 їх висоти. Прямуй до широких вулиць, майданів, скверів. Присядь, накрий голову одягом, нерухайся. Не торкайся обірваного проводу, він може бути під напругою.
    Якщо ви не можете вивільнитися з-під уламків - зберігайте спокій, зробіть якомога більше галасу, щоб привернути до себе увагу.

Слово вчителя:
 Землетрус - це небезпечне природне явище, яке призводить до руйнування, пожеж і може викликати у людей розлад психіки, травми через паніку і несвідомі дії потерпілих.Слово вчителя: Діти, які ж основні правила поведінки під час землетрусів?( Діяти спокійно, не панікувати. Відійти від споруд. Виконувати рекомендації  дорослих.)Тепер надамо слово експертам з повеней. Повінь - це значне затоплення місцевості, спричинене зливами, весняним таненням снігу, вітровим нагоном води, руйнуванням дамб, гребель.
2. Наслідками повеней є:                      *    затоплення значної площі землі;
*    ушкодження та руйнування будівель та споруд;
*    ушкодження автомобільних шляхів та залізниць;
*    руйнування обладнання та комунікацій;
*    вимивання родючого шару грунту;
*  загибель свійських тварин та знищення врожаю сільськогосподарських культур;
*    псування та нищення сировини, палива, продуктів харчування;
*    загроза інфекційних захворювань (епідемії);
*    погіршення якості питної води;
*    загибель людей.

Слово вчителя:
-  Сильне наводнення було у липні 2008 року на Західній Україні через яке було пошкоджено сільськогосподарські угіддя, дороги, мости, дамби, житлові та господарські будівлі.-  У березні 2009 року в США через проливні дощі вийшли з берегів кілька річок. У результаті цієї повені пошкоджено будівлі, автотраси.Найвірогідніші зони можливих повеней на території України:- у північному регіоні - басейни річок Прип'ять, Десна та їх притоки. Площа повені лише в басейні р. Прип'яті може досягти 600-800 тис. га;- у західному регіоні - басейни верхнього Дністра (площа може досягати 100-130 тис. га), Тиси, Прута, Західного Бугу (площа можливих затоплень 20- 25 тис. га) та їх приток;- у східному регіоні - басейни Сіверського Донця з притоками, річок Псла, Ворскли, Сули та інших приток Дніпра;
- у південному і південно-західному регіонах - басейни приток Нижнього Дунаю, річки Південний Буг та її притоки.
- Як треба поводити себе під час повені?
3. Під час повені треба:*    Зберігати спокій, уникати паніки;* Швидко зберіть необхідні документи, цінності, ліки, продукти та інші необхідні речі;
*    Негайно залиште зону затоплення;*  Перед виходом з будинку, вимкніть електро- та газопостачання, загасіть вогонь у грубках;
*    Відчиніть хлів - дайте худобі можливість врятуватися;*  Підніміться на верхні поверхи. Залишайтеся на верхніх поверхах, дахах, деревах чи інших підвищеннях до прибуття допомоги. Сигналізуйте рятувальникам, щоб вони мализмогу швидко вас знайти.* Потрапивши у воду, зніміть з себе важкий одяг і взуття, відшукайте поблизу предмети, які допоможуть втриматися на плаву до прибуття допомоги.
* Перевірте, чи немає поблизу постраждалих, надайте їм по можливості допомогу.
4.  Повінь - це небезпечне природне явище, яке завдає великої матеріальної шкоди та призводить до людських жертв, бо вода за короткий час заливає вулиці, підвальні приміщення будинків, підмиває і руйнує будівлі, розмиває залізничні і автомобільні магістралі, затоплює лісові масиви, знищує посіви.Слово вчителя:Давайте тепер повторимо, що ж таке повінь?              ( Повінь - це небезпечне природне явище, яке завдає великої шкоди, руйнує і затоплює будівлі.)Фізкультхвилинка.Слово вчителя:
Снігові замети:
1. Ми дізналися, що взимку надзвичайні ситуації виникають у наслідок снігопадів і хуртовин. Снігопади, що тривають добу, дві, завдають велику шкоду людям.2. Снігові замети приводять до таких наслідків:
*    • Різко погіршується видимість.
*    • Переривається транспортне сполучення.
*    • Випадання снігу з дощем створює умови для зледеніння.
Слово вчителя:- Цікаво, де ж останнім часом відбулися найбільші снігопади? 
-  Десятки людей загинули й одержали поранення в результаті сильного снігопаду, який обрушився на Тегеран та інші райони Ісламської Республіки у січні 2008 року.-  У січні 2008 року на Івано - Франківщині в районі Малої Говерли під час хуртовини загинуло двоє туристів.
-  У 2013 році потужні снігопади охопили всю територію України, рух на дорогах було зупинено.
Слово вчителя:-  А тепер познайомимося з надзвичайними ситуаціями спричиненими діяльністю людей. Але спочатку давайте з'ясуємо, які надзвичайні ситуації спричинені діяльністю людей. Звернемося до довідкового бюро.
-  Довідкове бюро:- Надзвичайні ситуації спричинені діяльністю людей - це наслідок транспортних аварій, катастроф, пожеж, неспровокованих вибухів чи їх загроза, аварій з викидом небезпечних хімічних, радіоактивних, біологічних речовин.
Причинами виникнення таких надзвичайних ситуацій є :*    аварії, катастрофи на виробництві;
*    нераціональне використання енергоносіїв, корисних копалин;
*    помилки, допущені в технічних проектах;
*    низький рівень кваліфікації робітників, службовців.Слово вчителя:- Діти, ви почули два нових поняття - аварія і катастрофа. Як ви можете пояснити що таке аварія?Діти:-  Аварія - це подія яка створює загрозу для життя.
-  Слово вчителя:Аварія - це небезпечна подія техногенного характеру, що створює на об'єкті, території або акваторії загрозу для життя і здоров'я людей і призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого процесу чи завдає шкоди довкіллю.Слово вчителя:- Де можуть виникати аварії?Діти:- На дорогах під час зіткнення машин. На заводах та фабриках. На електростанціях. На залізниці. Аварії виникають під час падіння літаків.Великомасштабна аварія, яка призводить до важких наслідків і значних людських жертв називається – катастрофою.
Аварії і катострофи:
  1. Будь-який транспортний засіб - це джерело підвищеної небезпеки. Людина, що скористалася послугами транспорту, знаходиться в зоні підвищеної небезпеки. Це зумовлюється можливістю ДТП, катастрофами та аваріями, травмами.
 Аварії з витоком сильнодіючих отруйних речовин і зараженням навколишнього середовища виникають на підприємствах:
  •     хімічної;
  •      нафтопереробної;
  •     паперової;
  •     харчової промисловості;
  •     водопровідних і очисних спорудах;
2.Найнебезпечнішими за наслідками є аварії на атомних електростанціях з викидом в атмосферу радіоактивних речовин, в наслідок яких має місце довгострокове радіоактивне забруднення місцевості на величезних площах. Одною з таких аварій є вибух наЧорнобильській АЕС, який стався 26 квітня 1986 року. Загальна кількість жертв та потерпілих складає 500 тисяч чоловік.3.Вибухи та їх наслідки пожежі, виникають на об'єктах, які виробляють вибухонебезпечні та хімічні речовини. При горінні багатьох матеріалів утворюються високотоксичні речовини від дії яких люди гинуть частіше, ніж від вогню. В нашому місті працюють такі підприємства.
4.Вогонь – друг і ворог людини. Від нас залежить, яким він буде: добрим чи злим. Коли з вогнем поводиться необережно, може статися пожежа. Під час пожежі небезпеку для життя людей становить вогонь і дим. Вогонь спричиняє опіки тіла, а від диму можна учадіти.
5.Пожежа — неконтрольоване горіння поза спеціальним вогнищем, яке призводить до матеріальної шкоди. А також до загибелі людей. Причинами виникнення пожеж є недбала поведінка людей з вогнем, порушення правил пожежної безпеки, природні явища (блискавка, посуха). Відомо, що 90% пожеж виникає з вини людини.Правила поведінки під час пожежі:* Якщо у квартирі або будинку почалася пожежа, найголовніше - не панікувати!  Необхідно негайно повідомити про це пожежну частину: телефонуй за номером 101 – чітко і ясно назви адресу і місце виникнення пожежі. Повідом сусідів.*    Якщо є можливість, то спробуй погасити вогонь засобами, що є під рукою.*     Невеликі джерела пожежі можна гасити мокрою ганчіркою (ударами зверху) або мокрим віником (розмазуючи воду по палаючій поверхні);*  якщо вогонь розростається, необхідно відкрутити усі крани з водою на повну потужність. Нехай вода переливається у ванну: зачерпувати воду відром з ванни швидше, ніж чекати, поки відро наповниться з крану;*   якщо у кімнаті є вазони з квітами, то землю з них можна використати для гасіння вогню;*    не витягай з вогню предмети, що горять – це сприяє поширенню пожежі. Гаси вогонь (водою або піском) із країв до центру;*    при гасінні пожежі намагайся не відчиняти вікна і двері, бо доступ повітря підсилить вогонь.* Якщо погасити пожежу до прибуття пожежників неможливо, необхідно з іншими мешканцями будинку, не створюючи паніки, вийти на вулицю.*  Покидай приміщення, пригнувшись якнайнижче, адже дим направляється вгору.*    При пожежі не спускайся у ліфті, бо може відключитися електрика.*    По можливості змочи якусь тканину, прикрий нею ніс і рот.*    Під час переходів через задимлені ділянки затримуй дихання. Варто 2-3 рази вдихнути дим - і можна знепритомніти через отруєння чадним газом, що призведе до загибелі.Слово вчителя:- Такі аварії призводять до необхідності евакуації людей. Давайте з’ясуємо зміст слова «евакуація».Довідкове бюро:Евакуація - це організований вихід або вивіз населення з місць і районів аварії, катастрофи в заміську зону для проживання до особливого розпорядження.Слово вчителя:- Діти, ви тепер знаєте, що таке евакуація, а тепер давайте з’ясуємо, як треба діяти під час евакуації.Слово вчителяОтже,  якого висновку дійшли наші експерти? 5.Надзвичайні ситуації,  спричинені діяльністю людей дуже небезпечне явище , яке призводить:*    до зараження навколишнього середовища;*    руйнування будівель;*    загибелі людей.Слово вчителя:-  З метою життєзабезпечення населення і захисту територій від НСстворено Міністерство з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (МНС України)
-  Але під час НС задіяні не лише працівники МНС. Для створення безпеки і усунення наслідків НС- задіяно ряд служб, які виконують певні функції.



 

Слово вчителя:- Як ви гадаєте для чого необхідні всі ці служби?- Зверніть увагу на номери за якими треба телефонувати до цих служб.Гра «Зателефонуй у службу з НС»- А зараз ми з вами трохи пограємо. У вас на столах лежать таблички із номерами рятувальних служб. Я запропоную вам декілька ситуацій, а ви обговоривши їх у групі піднімете номер тієї рятувальної служби до якої треба зателефонувати.VСистематизація вивченого матеріалу.Слово вчителя:- Ми познайомилися з презентаціями-проектами, що підготували групи експертів. Діти, які ж ситуації називаються надзвичайними.(НС - це порушення нормальних умов життя і діяльності людини.)- До чого  призводять усі ці надзвичайні ситуації?*    Травмування або загибель людей;*    Руйнування будівель, шляхів сполучення;*    Зараження місцевості;*    Затоплення, пожежі.
Гра «Слово – надзвичайна ситуація»Я пропоную вам ще одну гру. Я буду називати слово, а ви скажете до якої надзвичайної ситуації воно може призвести. ( Вогонь, багато води, зруйновані будинки, сніг)
VI.      Підсумок уроку
1. «Мікрофон»Діти, про які надзвичайні ситуації ми з вами сьогодні говорили?

«Ніхто не знає, що таке Чорнобиль"

 



 В.1 Двадцять шість років тому , 26 квітня о першій годині 26 хвилин на Четвертому енергоблоці Чорнобильської атомної електростанції сталася катастрофа, яка з острахом сколихнула всю планету. Чорнобиль нагадав цілому світу, що в самому серці Європи живе великий народ. Світ спочатку почув слово “Чорнобиль”, а потім таке незвичне – “Україна”. А для багатовікової історії України – Чорнобиль став ще однією трагедією в хронології духовного і фізичного знищення нації. 

В.2 1986 рік – аварія на Чорнобильській АЕС назавжди залишиться в наших серцях вічним болем. Наслідки аварії страшні. Це мільйони людей, які постраждали від радіації. Виведена з господарського обігу частина території України під назвою “зона відчуження” – це сільськогосподарські землі , лісові масиви та водоймища . Зона відчуження – злочинна, мертва зона, яка охоплює 2712 кв. кілометрів . 

В.1 Для когось це можливо і “зона відчуження ”, а для нас це Батьківщина. Це відірваний від України і змордований край Батьківщини. Це наша зона Національної трагедії.

 В.2 Згори, з вертольота страшно дивитися на зону – це наша поліська атомна Атлантида – це як моторошні візерунки смерті . Колись це був благодатний край, які тут були села старовинні… Як вони гарно називались: Крива Гора, Змолище, Красно, Залісся, Стоганівка, Товстий Ліс – усіх їх багато, зона велика. Це десятки колись квітучих поліських сіл, а тепер на картах зони біля кожних з них в дужках “Не жил. Не жил. Не жил ” Вони ж не напишуть мертві.

 В.1 Але, мабуть, мало хто знає , що у мертвому місті є діючий храм єдине пристанище для тих змучених душ, які жевріють ще по тих приречених селах – це Свято-Ільїнська церква. Вже вкотре врятована Чорнобильськими людьми. І у війну, і після війни, і тепер до церкви сходяться прихожани і приїжджають з навколишніх сіл. Це самотні старі люди , яких так бездумно обізвали самоселами на їхній власній землі. Це аборигени ядерних реакцій. 


В.2 Стікають яблука, як слоьзи, як жалі. А поруч… Там… Радіаційна зона – Тавро синів поганих в мами на чолі. Дерева молять від імені народу, Який забув на рідній мові молитви. Хвалились ми: ”Не буде в роду переводу!” А діждалися, бачиш! Яничар нових. 

В.1 Ніхто не знає, що таке Чорнобиль – Свідома дія це чи несвідома. Та свідчить, що у себе ми не вдома. Й що нікому у нас кричати: ”Пробі!” Ніхто не знає, що таке Чорнобиль. 

В.2 Чорнобиль. Це земля, стежки якої заросли травами, якими ніхто не ходить. Це слово сьогодні є символом горя, страждань, розорених людських осель. 


В.1 А 26 років тому це було прекрасне українське містечко, як і сотні інших. Навесні все потопало в яблуневому цвіті, а влітку тут любили відпочивати кияни: збирати в лісах гриби і ягоди. Це було місто – сад . Іноді його ще називали Прип’ять – за назвою річки, що тут протікала.

 В.2 Йшов 1971 рік, почалось будівництво АЕС. Місто швидко розбудовувалось, відкривались школи, нові садки. А які сквери, парки, квіти були тут! Наче у казці. Минали роки… 

В.1 Стояла тиха весняна ніч. Ніщо не віщувало біди. Та саме в таку погожу ніч 26 квітня 1986 року над Чорнобилем нависла страшна небезпека… 

В.2 Ті, хто не спав тієї ночі, бачили, що над одним із блоків АЕС спалахнуло дивне сяйво. Та ніхто й не міг подумати, що це і є смертельна небезпека. 

В.1 Зупинився плин мирного часу над Чорнобилем. Почалися страшні секунди, хвилини, години. Усе змішалося: страх, і гнів, і горе. Не було часу шукати винних, потрібно було рятувати живих. Адже наш народ вперше зітнувся зі страшною ядерною енергією, яка вийшла з-під контролю.


 В.2 Жорстоку боротьбу з вогнем першими почали пожежники. Нечутна радіація косила людей. Лікарі, рятуючи потерпілих, падали разом з ними. 

В.1 Нарешті вогонь вдалося погасити. Та зостався страшніший ворог для усього живого – радіація. А боротися з нею не так вже й просто.

 В.2 Коли вчені оцінили масштаби катастрофи, то дійшли висновку, що потрібно виселяти усіх із найбільш небезпечної зони – 30 км навколо станції. В.1 Люди назавжди покидали свої домівки. Місце, де вони народилися, виросли, все, що надбали, потрібно було покинути. Та деякі так і не змогли цього зробити і всупереч усьому, залишилися там жити. 

В.2 Метушня, сльози, розпач… Усі збиралися від’їжджати, забувши, що завтра – Великдень… Маруся з Прип’яті, До Прип’яті, Ми поіменно припнуті Руками наших рік. До Київського моря Росте горою горе Марусин крик “Рятуйте!” і грому грізний крик. Несла сльозу пекучу, а думала, що воду… Куди ж ти? Проти смерті – з відеречком води? …А я ще сплю, не чую людини і народу, а іще не бачу підступної біди. Журбо моя! Зажуро. Ти сива, сиза, біла.. Ти чорний біль, ти у мої крові … А як Маруся бігла – і падала, і бігла, Бо там її синочки – живі чи не живі? Пливла мала сльозина високою водою, кривавилося небо край дужки із відра… Коли із дому бігла – була ще молодою, Верталася додому – була уже стара.

 В.1 Дехто біг до могил рідних, щоб попрощатися. У вухах кожного билися дзвони страшної Чорнобильської біди. 

В.2 І повисла тиша в хаті - Немає тут уже жильців. Уже не буде більше свята, Бабуся не спече млинців. 


В.1 Вічність… Мертві села і живі кладовища. Парадокс для звичайного людського життя та норма для вічності.Хто ж винен в цій трагедії? Одним словом не відповісти. Напевно, це нелюди, які втратили пам’ять, які стали безвідповідальними повелителями Землі. Прилетіли птиці навесні , Натомили у польоті крила, Знову чути щебет і пісні, А тривоги втримати несила. Чи безпечні кущі і ліси, Чи немає для життя загрози? Слухаю пташині голоси, А на очі напливають сльози. Чорнобиль…Мертва земля… Трагедія усього людства. Стогін Чорнобиля Чуєте, люди?! Лунає над світом стогін Чорнобиля дзвоном страшним… В муках страждають дорослі і діти, Мертвих забути нелегко живим! Бог Наш Великий дав право всім людям – Хрест Свій Святий крізь життя пронести. Дзвони Чорнобиля стогоном будять, щоб від нещастя весь світ вберегти. 


В.1 Переживши Чорнобиль, ми усвідомили, що щастя – це коли можна лягти в пахучу траву, не боячись радіації; це чиста річка, у якій можна скупатися, це усміхнені дитячі обличчя. 


В.2 Мертва чорнобильська земля. Мертві і спустошені села. Вони нас насторожують своїм мовчанням. Земля залишилась без своїх господарів і винні в цьому самі люди. Залишились самотні подвір’я, стара груша, стежка, хвіртка, якою безжалісно колихає вітер. Поскрипуючи, вона ніби промовляє вже ніколи сюди не прийдуть господарі, не почуєш ти їхніх веселих голосів. Тільки виє сумовита тиша і біль… Стоїть такий рідний дім, та живе в ньому тільки відлуння людських голосів. Допоки не сталось біди, Допоки й річки були чисті, Не вміли повітря і води В селі шанувати і в місті В минуле нема вороття, Чорнобиль в страшній круговерті Підтвердив: ціна їм – життя ! Всього що живе на планеті. Уже ніхто не тішиться дощем, Спішать прикрити голову і душу. Бринить вода над золотим кущем, А переляк струсне тебе, мов грушу. Сміється вітер: Це іще не все! Ще він нам явить не одну загадку! А серце шепче: може, пронесе? А може, ще врятуємо хоч грядку, Хоч клаптик від отих страшенних кіл. Від чорних зон, від попелу, руїни Для трав, дітей, для білих рушників, Та й назвемося знову – Україна!


В.2 Кажуть , час лікує рани. Хіба це правда? Просто біль відходить глибоко в серце, освоюється там – і нікуди уже від нього не дінешся… Прийди сама і стань … Постій но біля мене, Послухай мовчанку мою і – помовчи, Із літом обміняйся поглядом зеленим – І зрозумієш, чом душа моя кричить. Постій лише … Я вслухаюсь в твій подих. Холодною рукою доторкнусь плечей: Озветься трепетом гарячим дотик І болі ще лютіше німо закричать. Бо ми ще є, ще не старі – розумні й дужі, Хоча давно притуплений в нас протестант… Прийди і спонукай гукнути: - Не байдуже, Яким народиться чорнобильський мутант! Який? Який? - луна вже у селі безлюднім, - Фізичний виродок? Чи богатир на зріст ? Бо вже зросли на підлості та на облуді Духовні покручі… Прийди , як благовість…


 В.2 Спалах над Чорнобилем ніби висвітив своїм сяйвом добро і зло, розум і дурість, щирість і фарисейство, співчутливість , і злорадство, правду І брехню. 

В.1 Відзначення річниці Чорнобильської трагедії – це не свято, 26 квітня це день, коли кожна людина повинна поставити перед собою питання : «Хто я? Для чого живу на цьому світі ? Як живу ? Чим можу допомогти іншим людям?» Думайте, люди! Думайте серцем й душею! Нам і Хмельницьких АЕС не потрібно, ні Кримських. Може ще мало калік на руках материнських? То ж за яку наші діти страждають ідею? Думайте, люди ! Думайте серцем й душею! Хай не лінуються звивини нашого мозку! Наше життя як краплини гарячого воску, Тихо стікає в роззявлену чорну пащеку. Сонце розбрату дійшло до свого апогею. Думайте, люди! Думайте серцем й душею! Лунають дзвони Чорнобиля. Діти запалюють свічки і звертаються зі словами 

- Б’ють тривожно Чорнобильські дзвони.

 - Вони нагадують нам про страшнеє лихо.

 - Хай не повториться це ніколи. 

- Нехай земля зацвітає навесні буйним цвітом. 

- Нехай пахнуть трави співають пташки 

- Нехай повертаються журавлі до рідної землі.

 - Нехай кожен прийдешній день наповнює наші серця миром і спокоєм.



Масляна дітям або перше свято весни для вашої родини


Весняні свята — радісні і дуже світлі: наближається літо, дні стають довшими, природа прокидається і оживає. Саме тому святкування весняних свят проходить на вулиці, на свіжому повітрі, що дуже корисно для дітей. Використовують «атрибути» весни — талий сніг, сонечко, квіти.
Такі свята, як Великдень, Масниця прийшли до нм із старовини, передалися нам у спадок від наших предків. Ми з радістю і захватом слідуємо цим традиціям, долучаючи наших дітей до звичаїв російського народу.

Масляна вважається в Росії головним весняним святом — вона «закриває» зимові гуляння. Традиційно відзначають Масляну за сім тижнів до Великодня. Це або кінець лютого або початок березня.

В давнину Масляну святкували так: робили з соломи ляльку Масляну, наряджали в жіночий одяг і з піснями носили по селі. Через тиждень, так само з піснями, танцями везли в поле і розвіювали на вітрі. Вважалося, що таким чином розлітаються і труднощі і біди і печалі. Іноді солом'яну ляльку спалювали, щоб божественний вогонь злився з земним вогнем, а заодно знищив старе, непотрібне, нещасне. Спалюванню Масляної, як кульмінаційного моменту передувала ціла тиждень святкування. Кожен день мав свою назву і зміст.
Понеділок — зустріч Масляної. У цей день ходили в гості, дарували подарунки, але млинці з будинку не виносили, щоб не винести багатство. У цей день масниця дітям і тільки дітям дозволяє обходити будинки і випрошувати млинці: «Подайте, подаруйте широкої Масниці!»

Вівторок — загравання. По хатах ходили ряджені. Молодь каталася з гірок і знайомилася. Хлопці доглядали дівчину для створення пари.

Середа — ласунка. У цей день прийнято ходити до бабусі або тещі «на млинці».
Четвер — розгуляй. Вулицями возили опудало Масляної. Співали пісні, заходили в гості, дарували подарунки дітям.

П'ятниця — до тещі на млинці! У цей день відбувалося примирення всіх тещ і зятів.
Субота — посиденьки зовиці. Ходили в гості, співали частівки, затівали ігри, дарували подарунки. Найбільші відчайдухи — купалися в ополонці.

Неділя — Прощений день. Сім'ї йшли до храму і просили у всього «світу» пробачення. Спалювали Масницю.
У наші дні люди з радістю збираються на урочисті «Проводи російської зими».

Масляна дітям і дорослим дарує радісний настрій, очікування дива. У це свято проводяться ярмарки з галасливим карнавалом, катанням на санях, з різними атракціонами, спалювання опудала Масляної. Особливо дітям подобаються катання з гірки, атракціони і звичайно ж карнавал, переодягання в костюми, носіння масок. Як і в старовину, в наші дні всією сім'єю прийнято брати участь в «потісі». Головною особливістю Масляної завжди був багатий стіл, за яким збиралися гості і поїдали величезна кількість млинців.

Про Свято Святого Валентина для дітей



Ми пропонуємо вашій увазі розповідь для дітей і школярів про історію незвичайного свята: День святого Валентина - свято всіх закоханих.
Розповімо про традиції цього свята і про те, як зустрічають день всіх закоханих в різних країнах.
День святого Валентина від відзначають 14 лютого
День святого Валентина - найромантичніший свято! У всьому світі його відзначають як день любові: хлопці та дівчата, чоловіки і жінки обмінюються валентинками- вітальними листівками у формі сердечок. Ця традиція з'явилася дуже давно, ще в VII столітті. А ось як саме вона з'явилася?
Існує безліч легенд. Валентин, за версією католицької церкви, дійсно зцілив сліпу дівчинку - дочку сановника Астерія. Астерий увірував у Христа і прийняв хрещення. Клавдій після цього наказав стратити Валентина. Тобто Валентин постраждав за віру, а тому і був зарахований до лику святих.
Більш романтична інша легенда. У 269 році римський імператор Клавдій II заборонив своїм легіонерам одружуватися, щоб сім'я не відволікала їх від військових справ. Але знайшовся єдиний у всьому Римі християнський проповідник Валентин, який співчував закоханим і намагався їм допомогти. Він мирив посварених коханих, складав для них листи з зізнаннями у коханні, дарував квіти молодому подружжю і таємно вінчав легіонерів - всупереч закону імператора.
Клавдій II, дізнавшись про це, наказав схопити священика і кинути його у в'язницю. Але і там Валентин продовжував творити добрі справи. Він закохався в сліпу дочку свого ката і зцілив її. А сталося це так: перед стратою молодий священик написав дівчині прощальну записку з поясненням в любові, підписану: «Від Валентина». Отримавши цю звістку, дочка тюремника прозріла. Валентина стратили 14 лютого 269 року. З цих пір люди відзначають цей день як свято закоханих.
Через двісті років Валентина проголосили Святим покровителем всіх закоханих. Всесвітній свято освідчень тепер відзначається повсюдно. А в пам'ять про листі, написаному Валентином своєї коханої, 14 лютого закохані дарують одне одному листівки - валентинки. Згідно традиції, їх не підписують, а почерк намагаються змінити: вважається, що чоловік повинен сам здогадатися, хто надіслав йому валентинку. Крім валентинок у цей день чоловіки дарують своїм коханим квіти, найчастіше червоні троянди.
Згідно з закордонним народним казкам, саме в цей день усі птахи вибирають собі пару. А ще існує повір'я, по якому перший чоловік, що зустрів дівчині 14 лютого, повинен стати її «Валентином», навіть якщо він їй не дуже сподобається.

Поступово День святого Валентина з католицького свята перетворився на світський. Його люблять чоловіки і жінки, хлопчики і дівчатка. Це свято відзначають із задоволенням, хоча він не значиться в календарі серед офіційних свят.
В Росії День святого Валентина почали відзначати порівняно недавно - десь в кінці минулого століття. Причому в цей день всі вітають не тільки своїх коханих, але й друзів. Що ж, чому б і ні? Адже це прекрасний привід побажати друзям любові і щастя! До речі, у Фінляндії цей день святкується дійсно не тільки як День закоханих, але й як День друзів!

Як у різних країнах святкують День святого Валентина








Майже у всіх країнах в День святого Валентина прийнято дарувати коханим подарунки і валентинки. А ще в цей день люблять влаштовувати весілля і вінчатися. Але потрібно відзначити, що День святого Валентина популярний все-таки не скрізь. Наприклад, в Саудівській Аравії це свято взагалі заборонений. В країні навіть існує спеціальна комісія, яка ретельно стежить за тим, щоб День закоханих ніхто не відзначав.
Америка
На початку XIX століття у американців з'явився звичай - у День святого Валентина дарувати коханим фігурки з марципана. А марципани в ті часи вважалися великою розкішшю! І ще у американських дітей у цей день прийнято дарувати подарунки хворим і самотнім людям.
Англія
В Англії раніше вирізали дерев'яні «ложки любові» і дарували їх своїм коханим. Їх оздоблювали сердечками, ключами й замковими щілинами, що символізувало: шлях до серця відкритий.
Є дуже гарна легенда про те, як Афродіта наступила на кущ білих троянд і зачервонила троянди своєю кров'ю. Так з'явилися червоні троянди. Вважається, що родоначальником традиції дарувати коханим саме червоні троянди виступив Людовик XVI, який підніс такий букет Марії-Антуанетті.
Ще в Англії є повір'я - перший чоловік, якого побачиш в цей день, і є твій суджений. Тому незаміжні дівчата стають в цей день раніше і біжать до вікна - видивлятися судженого.
Франція
У День закоханих французи проводять різні романтичні конкурси. Наприклад, дуже популярний конкурс на найдовшу серенаду - пісню про кохання. А ще саме у Франції вперше було написано послання-чотиривірш. І звичайно, прийнято дарувати в цей день коштовності.
Японія
Це свято в Японії святкується з 30-х рр. минулого століття. Цікаво, що в Японії День святого Валентина вважається виключно чоловічим святом, тому подарунки на це свято дарують в основному чоловікам, як правило, шоколад (в основному у вигляді фігурки святого Валентина), а також всілякі одеколони, бритви і т. п. І якщо жінка подарувала чоловікові таку шоколадку, то рівно через місяць, 14 березня, він підносить їй подарунок - білий шоколад. Так що 14 березня у японців знову настає свято, яке називається «Білий день».
А ще японці проводять конкурс на найгучніше і яскраве любовне послання. Юнаки та дівчата вилазять на поміст і звідти кричать про свою любов.


Не за горами вже і низка новорічних свят, першим і одним з найулюбленіших у дітей, безумовно, є День Святого Миколая. Це християнське свято, яке здавна відзначають католики 6 грудня і православні 19 грудня. Що це за такий особливий день і як розповісти про нього своєму малюку?
День шанування Святого Миколая Чудотворця – одне з найсвітліших, найдобріших і найчарівніших свят у році. Кажуть, якщо щиро попросити прощення за всі свої гріхи і загадати найпотаємніше бажання, Миколай його обов'язково виконає. Не важливо, чи вірите ви в чудеса, чи відзначаєте церковні свята, чи ходите постійно в церкву, цей день – прекрасний привід принести трохи казки та чарівництва в життя ваших дітей і рідних.
Що варто розповісти дитині про Миколая? Святий Миколай Чудотворець, за стародавніми переказами, жив у Малій Азії багато століть тому, в III-IV століття нашої ери. Народився він в сім'ї благочестивих батьків, і з народження відрізнявся своєю добротою, співчуттям і безкорисливістю. Він завжди допомагав усім, кому може і чим може – це унікальний приклад чесноти в чистому вигляді, якої варто повчиться кожному.
Один з численних переказів свідчить, що одного разу Святий Миколай дізнався про сім'ю одного бідняка, у якого було три доньки. Це була настільки бідна сім'я, що вони ледве зводили кінці з кінцями, і в батька абсолютно не було грошей для того щоб видати своїх дочок заміж, а без цього на дівчат чекала б дуже непроста доля. Миколай, який на передодні отримав у спадок всі заощадження своїх батьків, вирішив допомогти їм – вночі, накинувши старий плащ, він відправився до будинку бідняка. Побачивши розкрите вікно, він підкинув три мішечки із золотими монетами – по одному для кожної доньки. На ранок, помітивши «подарунок долі», дівчата вирішили, що це вірно Господь послав до них ангела, щоб врятувати їх.
Святого Миколая вважають захисником бідняків і стражденних, він завжди готовий прийти на допомогу і принести трохи чарівництва в життя кожного. Але, допомагає він тільки тим, хто чистий душею, чиї помисли безкорисливі й відкриті, хто істинно вірить в добро і живе зі світлом в душі.
А ще, Миколай Чудотворець протегує всім дітям. Малюки ж просто обожнюють це свято і завжди чекають з нетерпінням, адже Святий Миколай завжди приносить солодощі тим, хто добре поводився. А неслухняним дітям замість солодощів він дарує сушені гілочки різки, нагадуючи про те, яке покарання їх може чекати за погану поведінку.
У Західній Європі Святий Миколай приносить подаруночки в носочки, які діти заздалегідь вішають на камін, у нас же вважається, що якщо дитина добре поводилася, то Миколйа обов'язково порадує її улюбленими солодощами, залишивши їх під подушкою. А ще Святий Миколай обожнює домашнє печиво і молоко, тому якщо хочете порадувати його, напередодні обов'язково приготуйте разом з дитиною смачне частування Миколаю і залиште на ніч на столі разом зі склянкою свіжого молока.
Ніч на передодні свята чарівна – перед сном потрібно обов'язково загадати бажання Святому Миколаю, і з цією думкою постаратися заснути, тоді воно обов'язково збудеться. Послухавши добрі історії про Святого Миколая Чудотворця і неодмінно загадавши бажання, діти засинають солодким сном, і хочеться вірити, що в цю ніч кожному малюку присниться найдивовижніший і найчарівніший сон!





Коляд, коляд, коляда у віконце загляда

Коляд, коляд, коляда у віконце загляда
Друже, відчуваєш, яка особлива, магічна атмосфера панує навколо? Ще б пак, адже сьогодні, 7 січня, найсвітліше та найочікуваніше свято року — День народження Сина Божого, Ісуса — Різдво Христове.
До речі, чи знаєш Ти, що ім’я Ісус у перекладі з єврейської мови означає «спасіння»? Саме Ісуса Христа Бог послав на Землю, аби врятувати людство, спокутувати його гріхи.
Свята вечеря
Святкування Різдва починається 6 січня. Тихо на Землю спускається вечір, все поринає в глибокі обійми зимових сутінок. Ось і перша зірочка мерехтливим вогником засіяла на небі. Час починати святкову трапезу…
Головною окрасою Різдвяного столу є, звичайно ж, кутя — пшенична чи рисова каша з медом, ізюмом та маком, і узвар із сухофруктів. Серед 12 пісних страв, які неодмінно мають бути на святковому столі, українські господині здавна готувалиборщ з грибами, рибу, вареники з капустою, пироги та голубці.
Різдвяні звичаї
Одним з найцікавіших різдвяних звичаїв є підкидання куті до стелі. Якщо підкинута з ложки пшениця прилипала до стелі, то селянин-скотар вірив,що наступного року гарно плодитиметься худоба, а землероб радів — не поляже врожай.
Особливе значення мав обряд ховатися за столом, на якому знаходились «дідух», обрядовий хліб та усілякі наїдки. Батько пригинався та запитував дітей, чи бачать вони його за пшеницею та стравами. Ті відповідали: «Ні! Не бачимо!». Тоді господар вдоволено промовляв: «Дай, Боже, щоб і на той рік не бачили».
Аби захистити родину від «злих душ», вхід до хати закривали якнайщільніше, і ніхто з домашніх до закінчення трапези не смів виходити з дому.
Повечерявши, родина залишала частування для предків, які, за віруваннями, цієї ночі приходили «на різдвяну кутю».
А рано-вранці, на Різдво, господарі йшли по свіжу воду, прагнучи набрати її раніше від інших. Цю воду вважалицілющою, нею вмивалася вся родина, а решту відливали, щоб замісити тісто. Не дай Боже, щоб господиня, готуючи хліб, з ким-небудь заговорила! Руками, вимащеними тістом, вона торкалася ікон, обіймала фруктові дерева в саду — щоб родили рясно.
Трішки різдвяного щастя перепадало і свійським тваринам. Господарі, заходячи в хлів, вітали худобу зі святом та пригощали її обрядовою їжею.
Коляда
Споконвіків на українській землі існувала гарна традиція вітати господарів з Різдвом, бажаючи їм щастя, здоров’я, миру, довгих літ і достатку. На Покутті колядували вже у Святвечір, в Слобідській Україні — першого дня Різдва після Богослужіння, на Західному Поділлі — вранці другого дня свят.
Зазвичай колядувати ходили тільки хлопчики, адже вважалося, що саме вони мають першими завітати в дім на свята. Чим більше маленьких колядників прийде до оселі, тим щедрішим та врожайнішим буде наступний рік, вірили у народі.
Проте і юнаки та дорослі теж охоче співали колядок та щедрівок. Парубоцькі ватаги в коричневих кожушках та яскравих чоботах, з восьмикутною зіркою та масками кози і ведмедя ходили від хати до хати, вітаючи господарів зі світлим святом Різдва Христового.
Як правило, гурт колядників складався з 5 осіб: берези, звіздоноші, дзвонаря, міхоноші та запасного, помічника міхоноші.
— Пане господарю, благословіть Христа славити! — гукав під вікном береза.
— Просимо! — відповідав хазяїн, відкриваючи двері до хати.
Під дзеленькання дзвонаря «гості» враз заводили гучну пісню з побажаннями господарям усіляких благ та гараздів. А ті, в свою чергу, щедро частували колядників солодкими гостинцями: яблуками, горіхами, медівниками та бубликами, а старших, бувало, й до столу запросять.
Дівчата ж колядували пізно ввечері, коли геть темніло. З ліхтарем у вигляді зірки або місяця обходили вони усі довколишні домівки — від найбагатшої до найбіднішої, співаючи пісень…
                                                                 Коляд, коляд, коляда,
Хай обходить вас біда.
І нехай на ваш поріг
Прийде радість в Новий рік.
Щоб в добробуті цвіли,
Щоб щасливо ви жили,
І щоб рік цей молодий
Вам був кращий за старий.
Друзів зичимо багато;
Щоб у будні та на свято
Ваші гнулися столи.
Щоб здорові всі були!
Д. Гордійко
Різдвяні прикмети
За Різдвяним днем мудрий український народ судив про врожай та погоду в новому році:
— Сніг на Різдво — озимина добра буде;
— На Різдво заметіль — бджоли добре роїтимуться;
— Зелене Різдво — білий Великдень;
— Ясне небо на Святвечір — влітку буде багато грибів.
Одна з найбільших трагедій ХХ сторіччя – СНІД.


 Це синдром набутого імунодефіциту – кінцева стадія інфекційного захворювання, викликаного синдромом імунодефіциту людини.
 Вірус цей вражає спеціальні клітини в крові, які стають на захист організму людини від різних мікробів та пухлин, і поступово вбиває ці клітини.
СНІД – невиліковна хвороба, яка передається під час незахищеного статевого контакту. Через кров: коли у кров хдорового організму потрапляє кров з ВІЛ.
 Від інфікованої матері – дитині.
 Внаслідок використання для інєкцій нестерильних шприців або голок в лікарнях.
 І при вживанні наркотиків.
 І як результат: кожного дня 7000 молодих людей в усьому світі заражується ВІЛ.
Більшість хворих - це наркомани, які заражаються ВІЛ через шприци і самі допомагають вірусу розповсюджуватися. Часто при введенні наркотику одним шприцом користується декілька наркоманів, які можуть мати в крові ВІЛ або хворіють на СНІД. Від хворої, людини до здорової він передається при контакті з кров'ю. Більшість наркоманів не знають про таку небезпеку. Тому вони хворіють на СНІД. У більшості наркоманів існують проблеми з житлом, роботою (її відсутність), а відповідно з грошима і законом. ВІЛ-інфікування стає для них ще однією проблемою.
Покинуті наркоманами шприци є небезпекою для людей. Ними можна випадково вколотися, граючись в піску або гуляючи парком. Якщо це трапилось, негайно звернутися потрібно до лікаря. Якщо ввести противірусну вакцину в організм людини в перші години зараження, вона може не захворіти на СНІД.
Толерантність - здатність поважати право іншої людини на власне, відмінне від твого. Це ключове слово, яке має бути в ставленні до інфікованих та хворих.
ВІЛ-інфікований чи хворий на СНІД - це, насамперед, людина, наділена такими ж почуттями, бажаннями, надіями, як і ми всі. Не нам бути суддями тим, хто став інфікованим ВІЛ.
Перша і основна допомога таким людям полягає в психологічній підтримці, розумінні та переконанні, близьких і рідних, їхнього піклування.
Як правило. Люди, дізнавшись, що вони - інфіковані ВІЛ, відчувають потребу поділитися з кимсь своїми переживаннями, знайти розуміння та дружнє плече, відчути себе не самотніми у боротьбі з цією недугою.
Носієм ВІЛ може стати і дитина, що народилась від ВІЛ-інфікованої матері. Хтось може постраждати через недбалість медиків. Тож слід пам’ятати, що кожна людина може інфікуватися цим вірусом.
Якщо ж людина дізналася, що вона ВІЛ-інфікована, вона повинна сприймати себе такою, якою вона є. Не шукати винних у своєму зараженні. Краще звернутися до лікаря, щоб він порекомендував як діяти далі.




Любим другокласникам!
Дорогі діти !!! Ви багато навчилися на наших з вами уроках. Але іноді щось трішки призабули, щось не зрозуміли. Для того, щоб ви ставали з кожним днем ще розумнішими, грамотнішими, пропоную вам таку корисну сторіночку!
Правильний підпис зошитів.
Зошит
для робіт з української мови
учениці (учня) 2 – В класу
ШосткинськоїСШ1ст.№13
Петрової Софії

Зошит
для робіт з математики
учня (учениці) 2– В класу
Шосткинської СШ 1 ст.№13
Осипенка Олександра

Правильний запис дати та виду роботи.У письмовій роботі з мови або математики треба зазначати дату виконання роботи (класна чи домашня), вид завдання (вправа, задача, приклади, тощо).
У кінці заголовків крапка не ставиться.
1 жовтня
Класна робота
Задача  3

Виправлення помилки.Щоб виправити неправильно написану літеру чи цифру, треба помилку закреслити навскіс (справа наліво), користуючись ручкою, а не олівцем, і зверху написати потрібну літеру (цифру), теж ручкою.Якщо треба замінити слово, словосполучення, речення чи приклад, його закреслюють тонкою горизонтальною лінією, а в дужки не беруть, оскільки дужки є пунктуаційним знаком.
Скільки рядків треба залишати між класною і домашньою роботою?Між заключним рядком тексту однієї роботи і початком наступної слід пропускати один робочий рядок у зошитах в косу лінію.
Де починати робити записи на новій сторінці?Записи на новій сторінці треба починати робити з першого рядка у зошитах в косу лінію.
Між датою і назвою роботи, між назвою та видом роботи, між видом роботи і заголовком рядок у зошитах в косу лінію не пропускають. Початок запису тексту і його заголовок виконують на одній сторінці.
Запис: 
 1 грудня
Класна робота
не розриваємо, запис робимо на одній сторінці зошита.
Запис дати і виду роботи розміщують посередині робочого рядка.
Між класною і домашньою роботою у зошиті в клітинку слід пропускати чотири клітинки.
Запис математичних завдань слід розпочинати на другій повній клітинці зверху та на першій клітинці від поля чи згину сторінки зошита.
Між записами дати, назви роботи пропускають одну клітинку.
Цифри і літери треба писати похило. Кожну цифру, математичний знак записують в окремій клітинці.
Висота цифр - одна клітинка. Малі літери у 1-2 класах пишуть заввишки одна клітинка, а у 3 – 4 класах – 2/3 клітинки. Великі літери треба писати заввишки півтори клітинки.
Між виразами відстань 4 клітинки. 

Після чисел найменування пишуть скорочено:- без крапки: 2 мм, 3 см, 4 дм, 4 м, 6 кг, 7 г, 8 кг, 9 ц, 10 т, 12 с, 13 хв, 14 год, 15 грн;- крапка ставиться після скороченого запису найменування грошової одиниці - копійки: 35 к.

Назви предметів біля цифри записують скорочено, за правилами скорочень:

35 з. (зошитів) – до першої голосної;

23 гр. (груші) - до першої голосної;

17 ол. (олівців) – до другої голосної.

У відповіді до задачі назву предмета пишуть повністю: 

Відповідь: купили 24 олівці.
У складеній задачі після кожної дії, окрім останньої, коротко записується пояснення, наприклад:

1) 18 + 9 = 27 (кг ) – зібрали яблук.

2) 27 : 3 = 9 (кг)

Відповідь: в один ящик умістилось 9 кг яблук.

В Україні відзначають День пам'яті та примирення


фото: Meduza
В Україні сьогодні відзначають День пам'яті та примирення, присвячений жертвам Другої світової війни
Верховна Рада у 2015 році встановила 8 травня Днем пам'яті і примирення. Дата приурочена до річниці капітуляції нацистської Німеччини 8 травня 1945 року.
При цьому було прийнято рішення відзначати 9 травня як День перемоги над нацизмом у Другій світовій війні замість встановленого за радянських часів Дня Перемоги у Великій Вітчизняній війні.
Під час вшанування пам'яті полеглих скасовується використання радянської символіки. Відтепер символом пам'яті є червоний мак.
  • Нагадаємо, що США і більшість країн Європейського Союзу відзначають День Перемоги в Другій світовій війні саме 8 травня. 


ДО ДНЯ ЦИВІЛЬНОЇ ОБОРОНИ


Дітям про Світле свято Великодня     

        В усіх народів світу існує повір»я, що той, хто забув звичаї своїх батьків,карається людьми і Богом. Він блукає світом, як блудний син і ніде не може знайти собі притулку, бо він загублений для свого народу.                                                    

                        Вдягла весна мережану сорочку,
                        Умившись і звільнившись від турбот,
                        І підіймає волошкові очі
                        До вищих ,до церковних позолот. 
            Душа стає в цю днину молодою,
        Забувши, що слова бувають злі,
        І повняться старання добротою
        На ранньому, скоромному столі.
                        Великдень всіх нас на гостини просить
        Малює сонце полотно небес,
        І крашанку, як усмішку, підносить.
        Христос Воскрес! Воістину Воскрес!

                       Ми – українці, - нація дуже давня. Великдень святкується в Україні ще з Х століття. Існує чимало прикмет, пов'язаних із цим святом. 

 1. Коли на Великдень іде дощ або хмарно, буде врожай.           2. Моя бабуся розповідала, що писанки не лише захищають людину від зла, а й приносять добробут. Пасічники кладуть їх під вулики, щоб роїлися бджоли.
     3. А моя бабуся вчила мене, що шкаралупи від писанок зберігають, а потім вивішують на городі на палицях, щоб у землі не заводилися черв'яки.  
4.   На Великдень опівночі тварини говорять людським голосом.
5.  А я від своєї бабусі чув, що коли садять часник, то шкаралупи прикріплюють
До двох устромлених у землю палиць, сподіваючись, що часник буде круглий, як яйце.
6.  Цього дня якось особливо світить сонце, люди кажуть : «Сонце грає».
7.  Зі свяченою паскою поспішають із церкви додому. Хто першим повернеться
Додому після Пасхальної служби, тому Бог допомагатиме в усіх справах.

                   
  8. Повернувшись із церкви додому, освячене яйце їдять першим.
   9. Розписували писанки дівчата. Кожна потай купала кожне яйце в трав'яних
фарбах, наносила візерунки. Найкращу писанку дарувала нареченому.                 
  10. А ще, за дуже давньою легендою, найперше яйце мало всередині не жовток із білком, а цілий світ. Тож з яйця утворився світ.
                       На Великдень після обіду дівчата і парубки йшли до церкви – там вони водили хороводи, що називалися " гаївками", "маївками".


                         Серед нашого народу побутує багато легенд, переказів про день Воскресіння  Христового, про крашанки, про писанки. Прочитайте легенду про крашанку:
                                   Коли Ісус Христос ішов на Голгофу, то його мати Марія принесла Йому сніданок – яєчка. Коли Ісуса розіп»яли, вона поклала їх внизу під  хрестом. Кров стікала на них, і вони стали червоними. Вона забрала їх,  коли Ісуса зняли з хреста. А в неділю вранці, дізнавшись. Що Ісус Христос          Воскрес, вона дала кожному червоне яйце зі словами: «Христос Воскрес!»

       Ще є легенда про писанки:
      Як Христа вели на муки,
       Хрест дали йому у руки.
       І, зітхаючи о Бозі,
       Хрест той ніс він по дорозі.
       Каплі поту ,мов намиста,
       Заблистіли дорогі
                                   На Ісусовім чолі.
                                   Так ступав Він у напрузі –
                                   Десь його поділись друзі,
                                   А сторожа навкруги –
                                   Все кати і вороги.
                                   Але ось прийшов гостинцем
                                   З своїм хлопчиком- мізинцем
                                   Чоловік марний, убогий
                                   Та й вступається з дороги.
                                   Він узяв яєць в ту днинку,
                                   Наскладав у кошелинку,
                                   Ніс до міста їх продати,
                                   Щоб на сіль і хлібець мати.
                                   А хлопчина каже : «Тату,
                                   В Бога матимеш заплату.
                                   І на рай заслужиш ти,
                                   Як поможеш хрест нести».
                                   І послухав він дитину –
                                   Взяв, поніс той хрест на спині.
                                   Облегшив Христові біль,
                                   А синок поніс кошіль,
                                   На Голгофі хрест лишає
                                   І до міста повертає.
                                   Хоче яйця ті продати,
                                   А в кошик глянув...
                                   ... Рідна мати!
                                   Замість яєчок біленьких
                                   Сотня писанок пишненьких.
                                   Всі радіють – чудо! Диво!
                                   І купують радо й живо.
                                   За хвилину розкупили
                                   Й дуже гарно заплатили.
                                   А син каже: « Це дав Бог,
                                   Бо Христові ти поміг».
                                   І пішли ці дивні вісті
                                   На ввесь світ.
                                   В селі і в місті
                                   Люди писанки писали,
                                   Боготворця величали.
                        Писанка – мініатюрний символ народного живопису. Фарбоване, розмальоване яйце вважається оберегом. Його намагаються  зберегти хоча б один рік, до наступного Великодня. Розписують писанки тонкою металевою трубочкою писачком. По черзі занурюють яйце у різні фарби,                        дають їм висохнути, так утворюється справжнє диво – Великодня писанка.      

                                               ПИСАНКА
             Виводить мама дивним писачком
             По білому яйцю воскові взори.
             І писанка оранжево горить,
             І видно там поля, лани і гори.
             То вже вона, як дивовижний світ,
          То вже дзвенить вона, як згусток сонця.
           Буяють буйно квіти у росі,
                        Олені бродять на березневім сонці.
                        Орнамент писанки пов'язаний оспівуванням землі, небесних світил, води, зі звичаями та обрядами.
                        А що означають різні кольори на писанці?                
                        Червоний – колір життя, колір крові, радості життя і любові.                       
                        Жовтий – уособлює місяць і зорі, хлібний лан.

                        Зелений – колір весни, пробудження природи.

                        Чорний із білим – символізують дух померлих , пам»ять про них, про своє коріння.
                                         


                        1. Яєчко – розмальоване, барвисте,
                           Ним тішиться і старець, і дитя –
                           Творіння людських рук святе і чисте
                           Маленький символ нашого життя.
                        2. Вкраїнська писанка проміниться
                            життя,
                            Великдень ставить перед цілим
                             світом,
         Співзвучно до весни серцебиття
         В ній оживають трави, птахи, квіти.
                       3. Котилася писаночка з гори                                                              на долину,
                            Прокотилась прямісінько
              До нас у хатину,
              А за нею йде Великдень,
              Несе білу паску.
           4.  Дзвонить в дзвони, розсипає
            Радощі і ласку,
            Відчиняймо воротонька,
            Гостей ми вітаймо.
          « Христос Воскрес!»-
          Разом з ним усі заспіваємо!

                       Нарешті всі втихомирились, і зараз можемо нести наш кошик до церкви.Цілу ніч горять свічки. У Великодню ніч не лягали спати, бо Бог роздає щастя тільки тим, хто не спить. Повернувшись додому зі свяченою паскою, тричі промовляють: «Свята паска у хату ,вся нечисть із хати». 
Гості хороші, гості дорогі! Дякуємо, що завітали до нас на гостину святкової та щедрої днини. В Україні кажуть: «Гість у дім – радість у нім». А на Великдень гостей приймати – традиції народні шанувати.

                        Покуштуйте святу паску,
                        Буде вдомі радість, ласка,
                        І достаток, і добро.
                        Хай відступить всяке зло.

На Великдень люди вітають одне одного: «Христос Воскрес!» і тричі цілуються,
роздають писанки. Уперше цей звичай запровадила Марія Магдалина. І за цією доброю традицією в добрий час ми даруємо вам писанки.
 Настане час і ви, діти, станете на поріг самостійного життя.
            Візміть із собою в життєву дорогу мамині поради і перестороги,
учительські настанови і побажання, та найголовніше – заповіді Господні.
Дві тисячі років живуть вони серед людей: у кого в душі, у кого – на сторінках
Біблії, а для декого їх зовсім не існує. Ці наймудріші слова у світі кожна людина
Має пронести у своєму серці через усе життя. Тоді вона впевнено може сказати, що прожила його праведно. Віра у краще врятує цей світ. Я напевно знаю, що красиве і вічне надихає на створення такого ж . Весна пробуджує природу, весна пробуджує й серця. 

                      1. Світить сонечко яскраве наді мною,
                         І душа моя бринить, немов струна.

                      2. У повітрі пахне радістю й весною,
                         І в душі моїй буяє теж весна.
              
                      3. Я щаслива, бо в душі розквітли квіти,
                          Я дарую людям радість і добро.

4. Так, я хочу, щоб у мирі жили діти,
І війни ніколи в світі не було.

5.  Щоб дитина що прокинулась раненько,
Усміхнулась небу, сонцю і птахам.

6. Щоб всі люди поважали рідну неньку,
І тоді життя щораз всміхнеться нам.

7. Дуже хочу я, щоб всі жили ми з Богом,
Щоб Христу відкрили двері у серцях.

8. Бо до Бога нам в житті одна Дорога,
І колись постане рай – не в небесах.

9. На землі настане рай, і поміж нами
Запанує мир і радісне життя,
А всі люди стануть рідними братами,
І старому вже не буде вороття.

 
            


Пожежна безпека





Літера Йй

цікаві ігри